tiistai 10. tammikuuta 2017

Kevyesti joulun jälkeen

Minua ei lihottanut pelkästään joulu, vaan koko viime vuosi, varsinkin viime talvi ja sitten syksy - ja lopulta se joulukin. Joulu oli viimeinen pisara, ja päätin vihdoin tehdä asialle jotain. Ei pelkälle painolle, vaan terveydelle yleensäkin. Tässä meikäläisen keinovalikoimaa:

1. Kaivoin vaatekasan alle unohtuneen eli vaatetelineeksi muuttuneen kuntopyörän esiin, samoin vauhdikasta musiikkia cd-soittimeen ja aloin veivata. Huonoilla säillä, kun ulkona on esimerkiksi liukasta, on hyvä kun sisälläkin voi harrastaa liikuntaa. Olisi meillä juoksumattokin, mutta sitä en ole kokeillut. Joka tapauksessa kun kuuntelee tarpeeksi repäisevää musiikkia samalla kun polkee kuntopyörää, siitä voi jopa nauttia.

2. Kävelylläkin yritän nyt käydä, en ihan joka päivä, mutta useammin kuin ennen. Viimeksi eilen kävin kävellen asioilla. Huono puoli oli se, että olin sillä kertaa syönyt liiankin kevyesti ja meinasin tuupertua kirjastoon...

3. Jokaisella on omat uskomuksensa ja keinonsa syömiseen liittyen. Pahin karppausmania on kai kansalta mennyt ohi, mutta vieläkin jotkut välttelevät hiilareita. Minusta taas hitaat hiilarit, kuten ruis ja täysjyvävehnä ovat ihan ok. Itse laihduin kerran 11 kiloa vähentämällä rasvan ja sokerin käyttöä sekä lisäämällä kuidun ja veden määrää. Jotain tuollaista olen nytkin tehnyt. Ei siinä sen kummempia ihmedieettejä tarvita. Vähän järjen käyttöä vain. Hyvä kuitupommi on TalkMuru -nimiset sokerittomat täysjyvämurot, niillä saa täyden olon - pitää vain muistaa myös juoda paljon vettä.
4. Lisäksi pitää keksiä korvikkeita herkuille. Eli kun makeannälkä iskee, pitää olla jotain pientä kevyttä purtavaa, jolla saa oloa helpotettua. Itselleni sellainen on esimerkiksi banaani, vaikka hiilarivouhottajat varmasti kauhistuvat tästä (tosin en tiedä banaanin hiilarimääristä, minä kun en sellaisista välitä), mutta HUOM! On se banaani sentään paljon kevyempää kuin minun normaaliherkkuni SUKLAA!!! (se millä olen kaiken lihomiseni saanut aikaan...)

Olen myös hurahtanut jo vuosia sitten tiettyyn vauvanruokaan, jossa on banaania ja persikkaa. Purkillinen sitä sopii makeannälkään loistavasti. (Tosin jos suklaantuska yllättää, siihen ei auta mikään....)

Kuvassa tämänpäiväiset päiväkahvini. Täysjyväkorput käyvät kahvin kanssa, jos on pakko jotain syödä, mutta toki voi kahvit juoda ihan sellaisenaankin.

Ja sen olen muuten huomannut, että ruokien väliset tauot eivät saa venyä liian pitkiksi. Tänään aloin laittaa ruokaa, kun nälkä oli jo tullut, ja sorruin ruokaa odotellessa syömään nälkääni muutaman hurmaavan Doris-leivoskeksin.... mmm...

Ihme kyllä pääsin joulun jälkeen melko nopeasti makeanhimosta - ja siis jopa suklaanhimosta - jos ei tuollaisia nälkäkohtauksia lasketa, mutta niitä ei ole ollut monta. Mutta enimmäkseen olen yllättynyt siitä, miten hyvin tämä kevennys on mennyt tähän asti - varsinkin, että suklaata ei ole tehnyt mieli. Se on melkein ihme! :)

Ihmiset aina luulevat, että laihtuakseen pitää nähdä nälkää, mutta minä aikoinaan laihduin ne 11 kiloa melko lailla nälkää näkemättä. No, nyt on kyllä pieni nälkäkin väistämättä ollut välillä, koska olen syönyt vähemmän, mutta siitäkin suorastaan nauttii, kun tietää tai ainakin toivoo, että se voi vielä johtaa hyviin tuloksiin.

6 kommenttia:

  1. Kiitos ihanasta kommentista.Semppiä sinulle.Kyllä noita kiloja on pudotettu ties miten paljon elämän aikana.Nyt olen suhkoht tyytyväinen olooni vaikka muutama liika kilo onkin.Kirjoitat täyttä asiaa.Kiitos.Mukavaa päivää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sinullekin kommentista! Harmillisen päivänpolttava aihe tuo laihduttaminen on. Mutta tänä aamuna vaaka näytti jo vähän vähemmän?! Mukavaa päivää sinulle!

      Poista
  2. Mulla ei ole liikakiloja, mutta verensokeri koholla (suvussa diabetestä) joten pitäisi pitää huoli oikeasta syömisestä ja liikunnasta. Irtokarkit ovat heikkouteni ja olenkin niitä vähentänyt viime vuosina. Nyt olen ajatellut, että jos jättäisin karkit kokonaan ja ostaisin samalla rahalla kukkia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kukathan voivatkin olla hyvä ja piristävä karkkien korvike :) Hauska idea! Itse olen pian pääsemässä terveystarkastukseen, koska alkaa olla vähän sellaisen tarvetta. Toivottavasti eivät kaikki arvot ole aivan rempallaan.

      Poista
  3. Mullakin nyt painoa enemmän, sen huomaa vaatteista, kun monet hameet on pois pelistä... Tähän vuodenaikaan liikuminen on kovin vähäistä, jos sitä nyt koskaan on kovin paljoa, mutta kesäisemmillä keleillä kyllä tulee metsässä kuljeskeltua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama vika täällä, että näin pimeään vuodenaikaan ei tule paljon liikuttua, se vain ei innosta. Mutta nyt olen tosiaan yrittänyt liikkua vähän enemmän.

      Poista